måndag 2 februari 2009

Stick med sticket så sticker sticket!

Den devisen lärde en fotokollega mig för ett par år sedan.

För ett par månader sedan gjorde jag ett frilansjobb på radiologen på Västerviks sjukhus åt landstingstidningen Nerven (som kommer ut i Kalmar län).
I ett av de nya rummen där det fanns röntgenprylar var det ett otäckt grönt ljus. Detta var tydligen mer harmoniskt att jobba i. Men för mig som fotograf var det ju rena rama färgsticket.

Jag plåtade i RAW för att kunna "fixa sticket" i efterhand om det behövdes. Men vi, jag och reportern, bestämde oss för att det ska vara grönt. Så istället för att korrigera bort grönsticket fick det istället bli en del av själva grejen. Det var ju så det såg ut.

Har inte sett det i tidningstryck, men jag hoppas det blev bra.

Före och efter-bild på hur bra det kan vara att plåta i RAW. Då har man i alla fall möjligheten att ändra om det skulle vara behov av det.

Inga kommentarer: