torsdag 23 april 2009

En mus i mitt hus!

En historia, eller snarare rebus, jag hörde för hundra år sedan går ungefär så här.
OBS!! Läses med en dialekt som Stefan och Christer.
"Vilken stad blir; Mus + S + borg?
- Nä jag vet inte, Musseborg kanske?
Nä, Sölvesborg så klart. Musa hette ju Sölve"


På tal om möss. Jag gillar inte djur särskilt mycket. Ännu mindre såna som smitit in i lägenheten. Den här krabaten fick för sig att smita in samtidigt som bror min skulle gå. Han öppnade altandörren och in kom musen. Vi blev helt paralyserade. Men Sölve bara fortsatte in, som om han varit här förr (hemska tanke) och pep iväg in i ett rum. Vi fick ta ut det mesta ur rummet för att hitta honom. Men det var inte enkelt. Dom kan ju gömma sig i smala smala springor. Men till slut kunde sambon fånga den och vi kunde släppa ut musen igen.

Press play on tape.

Du kan även se filmen i HD.

Alla djur under den här inspelningen klarade sig.

8 kommentarer:

P sa...

Låta tjejen fånga den - och vad gjorde du under tiden? Gömde dig bakom kameran.
Ljudet fungerar bara de sista sekunderna, förresten. Glömde du slå på Röde i förvirringen?

Skuggan sa...

Vad blir det till lunch idag? Spaghetti med köttfärssås, eller? Fast ni måste kanske investera i ett nytt durkslag först...

FotoMix-bloggen sa...

Jag jagade den tills den var fångad. Sen satte jag igång kameran.
Ljudet är borttaget till sista sekunderna. Massa snack som inte behövde vara med...

Ja det blir nog spaghetti och köttfärssås. Och dricka till det blir nog mus(t).

Skuggan sa...

Sprang du i en (r)åtta runt i rummet då, eller?

FotoMix-bloggen sa...

Haha, nä jag kröp ihop på golvet. Ungefär som en mus(sla).

Photos_By_Niklas sa...

Tyckte bror din verkade lite skraj :-D

FotoMix-bloggen sa...

Ja kanske det... :-)
Det var ju lite äckligt.
Som stadsbo hör det ju inte till vanligheterna att ta ut levande möss ur huset.

Anonym sa...

Jag minns rebusen så väl! Det bör ha varit en av Stefan och Kristers buskisar på 90-talet och jag tror det var Siw Carlsson som gissade på Musseborg. Det har fått till följd att jag ibland på skoj kallar Sölvesborg Musseborg. Blir dock lite jobbigt att alltid behöva förklara varifrån namnet kommer.