onsdag 30 december 2009

5 minuter med...!

...Niklas Johansson från Oskarshamn. Niklas har haft ett personligt projekt under 2009 att fota minst en bild om dagen. Han använder sin blogg för att visa alla dessa bilder.
Projektet hittar du för övrigt här.

- Du har alltså bloggat en bild om dagen i snart ett års tid, vad har varit svårast, och varför?
Svårast har nog varit att få till en bild varje dag. Man har fått tvinga sig till att ta en bild. Man vill ju vara så där otroligt kreativ som tror att en del är hela tiden.

- Vad har varit roligast?
Roligast är ju om man får kommentarer, att någon tycker bilden är bra. Då får man en liten kick. Sen är det roligt så här efteråt att blicka tillbaka. Man minns ju mera vad man pysslat med under året.

Vilka motiv föredrar du att fota och varför?
Porträtt är min absoluta favorit. Jag tycker man kan fånga så mycket känslor i ett porträtt.
Men jag är lite för feg för att be människor ställa upp på spontana porträtt.

- Vad har du lärt dig?
Jag har verkligen lärt mig att tänka efter lite mera, kanske ta ett varv till om tiden finns.

- Vad kommer årets sista bild föreställa?
Vet inte. Kanske en mosaik av alla bilder. Det får man se.

- Några nya projekt nästa år?
Ja kanske, men som det känns nu vill jag inte ha någon varje dag-grej. Kanske blir det 52 bilder, en i veckan.

- Vad önskar du dig mest av allt just nu?
Svårt. Jag önskar mig så mycket. Ja ja, klart man vill ha fred o sådana grejer.
Men okej, jag önskar att jag blir mera kreativ, att saker o ting släpper.
Sen skulle jag så gärna vilja ordna ett fotoplanket i stan till sommaren, liknande som ordnats runt om i Sverige.


Sex snabba:
Kamera? Nikon D700
Optik? Tamron 28-75 kanonobjektiv för den billiga pengen. Samt 50mm1,8 (används mest).
Dator? Imac 24"
Bildbehandlingsprogram? Photoshop Cs3
RAW eller jpg? Alltid i RAW.
Hur behandlar du dina bilder? Olika. Ibland ingenting, men mest blir det nog lite kurvor, nivåer samt skärpa upp bilderna. Jag gillar att pula med lite crossprocessing också, man får lite skön känsla i bilderna då.

Jag bad Niklas skicka med några bilder han gillar lite extra och han skriver så här till dom:

Denna gillar jag väldigt mycket. Den är från våran höstresa som vi gjorde förra året . Just denna bild vann för övrigt en omgång i fototidningen Kamera&bilds Grand prix 2009.


Denna tycker jag är en skön bild som visar ett lugn som kanske inte alltid finns när man har en två och ett halvt-åring med sig.


Sol o glass! Behöver jag säga mer? :-D

3 kommentarer:

Studio Eriksson sa...

Kul med en "hemma" intervju. Roligt att få reda lite mer om Niklas vars blogg jag föjer varje dag. Ska du bli reporter?

FotoMix-bloggen sa...

Haha, nä du. En riktig reporter det blir jag nog aldrig. Men på en blogg funkar det ju.
Det kan nog bli fler gånger jag testar nåt sånt här.
/D

Photos_By_Niklas sa...

Tack!
det va skoj o hamna i blickfånget för en liten stund..