måndag 22 april 2013

Han ger flipperspelen nytt liv!

För några veckor sedan gjorde jag ett jobb om en flipperspelseentusiast.
Nedan är kollega Carlssons text, som gick i Oskarshamns-Tidningen den 18 april:
"Spelhallarna är borta. Men flipperspelen har fått ett nytt liv hemma hos entusiaster. Markus Liljeqvist är en av dem.
– Flipperspelen och den här sortens teknik har alltid fascinerat mig. Som liten, när jag inte hade råd att spela, tänkte jag att när jag blir vuxen ska jag köpa ett eget flipperspel, berättar han.
Nu, många år senare, har han förverkligat pojkdrömmen. Han köper begagnade och ibland trasiga flipperspel som repareras och får en plats i hans privata spelhall. Ett gammalt garage har byggts om till spelhall.
– Jag har plats för sex spel. Men just nu har jag bara fem, berättar han.
Men planer finns förstås på ett sjätte spel. Han letar efter lite mer ovanliga spel. Han har redan ett sådant i sin privata spelhall. Ett spel som han är stolt över eftersom det är det enda exemplaret i Sverige. Grand Prix heter det.
Men Markus Liljeqvist har också lite vanligare spel, bland annat tidernas allra mest populära, Twilight Zone.
Det är den senaste generationens flipperspel Markus Liljeqvist satsat på, de som är byggda efter 1991. Spelen har inte bara en spelplan där det gäller att hålla reda på en kula. De har också en display där spelaren samtidigt får uppgifter att klara olika uppdrag. Något som givetvis gör spelet både svårare och roligare.
Men för Markus Liljeqvist handlar valet av spel lika mycket om tekniken under skalet. De nyare spelen är fyllda med mer än mekanik. Under skalet finns också en hel del elektronik.
– Det är en minst lika stor del av tjusningen med flipperspelen, att lära sig hur de är uppbyggda. Jag är inget proffs på att laga flipperspel. Jag håller på att lära mig, säger han och tillägger:
– Många är rädda för att skaffa flipperspel just för att de kan gå sönder. Men så farligt svårt är det inte att laga dem. Svenska flipperspelsällskapet har ett forum där man får hjälp och tips med det mesta.
Och även om begagnade spel kostar en slant lovar Markus Liljeqvist att det är en billig hobby:
– Spelen står sig i värde. I regel får man tillbaka pengarna om man säljer ett spel."


Markus Liljeqvist är en stolt flipperspelsägare.

Han köper och restaurerar flipperspel. Just nu har han fem spel i mint condition i sitt ombyggda garage.

– Det är inte så krångligt som man kan tro att fixa trasiga spel. Alla spel är byggda på samma sätt, berättar Markus Liljeqvist.

Trots många goda råd av Markus Liljeqvist blev det inga rekord för OT:s reporter annat än ett tidsrekord, veckans i särklass kortaste spel i Terminator 2...

Det finns inte bara flipperspel i Markus ombyggda garage. Även såna här gamla spelklenoder pryder väggarna.

Inga kommentarer: